Årets fem semesterveckor

Nu är snart årets semester slut. Jag har snart haft totalt fem veckor ledigt. Först en vecka. Därefter en arbetsvecka och sedan de resterande fyra veckorna som just nu sjunger på sista refrängen. Det har varit en förhållandevis bra semester med både regn och sol.

Jag har bakat och sytt. Vi har besökt Örebro med sysslingträff, hantverksmässan i Hjo, Hova medeltidsvecka, konsert i skärgårdsmiljö, folklustspel i Kalmar, Öland med shopping, bad och cykling. Åsså har vi varit ute vid sjön förstås där vi har solat och badat. Ja, vi har helt enkelt njutit av sommaren!

Här följer ett axplock av sommaren i bildformat:

30/6: Börjar semestern med att baka bullar. Hastbullar.1/7: Sysslingträff i Örebro med bland annat besök i Vadköping.2-3/7: Vi är ute vid sjön och har det bra.4/7: Sommarträff vid morbrors sommarstuga. Härlig vy mot Bjärka Säby.5/7: Marknad i Valdemarsvik. I hamnen låg det här svanparet med sina små ungar.13/7: Besök på hantverksmässan i Hjo och ...... Hova medeltidsmarknad.14-15/7: Är vi ute vid sjön och njuter i fulla drag.17/7: Spegeln vi köpte i Hjo har nu kommit på plats i hallen. Dessutom kom ljuslampetterna och tidningshållaren på plats också.19/7: Konsert i S:t Anna kyrka. Peter Johansson och hans far spelar Evert Taube.21/7: Panelgardiner, två bordslöpare, handduksförhänge och kuddar (bilden) syddes på fredan och har idag strukits och allt har kommit på plats förutom kuddarna.23/7: Folklustspelet Lånta Fjädrar i Kalmar med bl.a. Robert Gustafsson, Peter Dalle och Suzanne Reuter.24/7: Efter shopping i Kalmar åker vi över Ölandsbron till den soliga ön.25/7: Vi åker norrut på Öland och gör ett stopp vid Sandviks kvarn och ...... sedan far vi vidare via Byrums raukar och kommer slutligen fram till Böda Sand där vi stannar och badar.26/7: Efter shopping i Borgholm på dagen blir det minigolf på kvällen efter restaurangbesöket.27/7: Vi hyr cyklar och åker söderut till slottsruinen. Men scenen låg öde. Nästa konsert är 7:e augusti när Magnus Uggla och Jill Johnson kommer dit.Vi cyklade sen norrut och tog oss upp till Köpingsvik och Klintabadet. Härligt långgrunt, varmt och gott!28/7: En sista sväng i Borgholm innan vi sa tack & hej och for hemåt ...... via Vimmerby där Astrid Lindgren sitter staty på torget.29/7: Vi åker ut till sjön igen för sol och bad. En tonfiskbaguette sitter inte fel.30/7: Vi är kvar vid sjön. Gott! Men idag tornade åskmolnen upp sig och hos svärföräldrarna föll det ca 10 mm regn.31/7: Åter sken solen och vi tog en ny dag vid sjön. Idag prövade sambon fiskelyckan och den gav oss sju abborrar med oss hem till svärföräldrarna. De små abborrarna grillades och de tre stora röktes. Gott!1/8: Sista dan vid sjön. Mer blåsigt idag. En smärtsam dag då jag fick beskedet att det var riktigt illa med min kusin som två dar senare avled.

4 Responses to “Årets fem semesterveckor”

• Bia Says:

Hej!
    Du ser ut att ha haft en avslappnande och händelserik semester!
    Fin bild med parasollet mot himlen, ser ut som ett sommarvykort.
    Ha en trevlig helg och en bra start på arbetsveckan!

/Bia (som ska börja jobba efter 280 veckor hemma…)

Pladdertanten svarar:
    Ja, det har varit så skönt med en härlig semester.
    Tack för ditt beröm angående parasollbilden. Jag använde blixten för att verkligen förstärka insidan på parasollet. Jag är riktigt nöjd själv.
    Trevlig helg tillbaks! Och ett stort lycka till till dig som ska börja jobba efter så många veckor. Hoppas att det går bra! Kram!

• Bloggblad Says:

Låter gott att du haft en bra sommar – även om den avslutades med sorg efter din kusin. Livet kommer vi ju aldrig ifrån… eller, jo, det gör vi, men det är tungt när det drabbar nära.

Pladdertanten svarar:
    Hoppas att även du har haft en bra sommar! Åh, det tror jag nog att du haft…
    Ja, sorgen är tung. Men vi vet aldrig när den drabbar oss. Livet kan verkligen slås i spillror när vi minst anar.

• Karin Says:

Om ni anlände till Hjo kvällen före hantverksmässan och gick en liten bit söderut längs vattnet så kom ni till en liten brygga där fyra tanter satt och åt rökt fisk och potatissallad och jordgubbar och hade det gott.

Det var jag och mina väninnor som hade tjejkväll.

Pladdertanten svarar:
    Vi kom till Hjo endast över dagen och var där på hantverksmässans sista dag. Så jag såg inte några fyra tanter. Ni hade nog gått hem för länge sen…

• Micke Says:

Kul och intressant sommarsammanfattning!
    Men tråkigt detta med kusinen dock :(

Pladdertanten svarar:
    Tack för att du tycker det!